De Alliantie Nederland Rookvrij (ANR) heeft met de Rookvrije Generatie een bronzen Effie gewonnen in de categorie ‘Maatschappelijke impact’. De Effie is een belangrijke communicatieprijs van Nederland en wordt uitgereikt aan organisaties die een buitengewoon marketingresultaat hebben behaald.
Het realiseren van een samenleving waarin niemand meer (over)lijdt aan de gevolgen van roken is een gezamenlijke missie van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds, verenigd in de ANR.
Positief rookvrij-klimaat
Met de Rookvrije Generatie is er voor gekozen om niet de polariserende discussie te voeren over roken versus niet-roken. In plaats daarvan wil de ANR met de Rookvrije Generatie toe naar verbinding, vanuit de belofte om kinderen te beschermen tegen de verleidingen van roken. Door deze benadering is er in Nederland een positief klimaat ontstaan: zowel rokers als niet-rokers willen niet dat kinderen gaan roken. De ANR wil zoveel mogelijk locaties in Nederland waar kinderen komen rookvrij maken, want zien roken, doet roken.
Dankzij de introductie van de Rookvrije Generatie is roken niet langer ‘normaal’. Er komt maatschappelijke druk richting politiek en betrokken partijen. De vele initiatieven die ervoor zorgen dat kinderen rookvrij opgroeien, hebben een herkenbaar gezicht gekregen. De Rookvrije Generatie is inmiddels een begrip. Het resultaat van deze campagne is inmiddels in heel Nederland zichtbaar. Sportverenigingen, speeltuinen, scholen en kinderboerderijen zijn hard op weg om 100% rookvrij te worden. De ANR is er trots op dat in 5 jaar tijd zo’n positief rookvrij-klimaat ontstaan is.
Samenwerking
De bureaus die samenwerken in deze campagne zijn Publicis, Houdini, Jalt, MediaXplain en Noise.