Categorieën
Nieuws

Klanten ondersteunen beslissing Kruidvat om te stoppen met de verkoop van tabak

– 94% van de klanten waardeert het genomen besluit
– A.S. Watson eerste grote retailer die zich aansluit bij Alliantie Nederland Rookvrij

Voor veel retailers is de verkoop van tabak een belangrijke omzetbrenger. Toch hoopt algemeen directeur van A.S. Watson Health & Beauty Benelux, Gerard van Breen, andere retailers te kunnen inspireren om ook stappen te nemen die zullen leiden tot het stoppen met de verkoop van rookwaren. Hij zou graag zien dat het voorbeeld van Kruidvat en Trekpleister gevolgd wordt; zij zijn inmiddels op 800 verkooppunten gestopt met de verkoop van tabak. Dit zei hij vanochtend tijdens het tekenmoment waarbij Kruidvat en Trekpleister als eerste retailers zich aansluiten bij de Alliantie Nederland Rookvrij! Hiermee zet de drogisterijketen zich, samen met meer dan 125 andere organisaties, in voor de beweging ‘naar een Rookvrije Generatie’.
Kruidvat en Trekpleister kondigden eerder dit jaar als eerste grote retailers in Europa aan te stoppen met de verkoop van rookwaren. Hiermee leveren zij een belangrijke bijdrage om het gebruik van tabak onder jongeren te ontmoedigen. Eind volgend jaar zullen in alle winkels van de drogisterijketen geen tabaksproducten meer worden verkocht.

Bescherming van de jeugd
Gerard van Breen; “Natuurlijk was dit ook voor ons best een spannende beslissing. Het is dan mooi om te zien dat uit onderzoek onder ons klantenpanel* is gebleken dat maar liefst 94% aangaf grote waardering te hebben voor dit besluit. Opvallend is zelfs dat ruim driekwart van de klanten die aangeven zelf wel eens sigaretten te kopen, dit een goed initiatief te vinden. 76% van onze klanten vindt het zelfs onacceptabel dat er rookwaren worden verkocht op plekken waar kinderen komen. Opvallend is dat 72% van de sigarettenkopers het niet acceptabel vinden dat er meer verkooppunten zijn voor sigaretten dan voor brood. Kortom, als retailers kunnen we voor onze nieuwe generatie echt een verschil maken. Onze klanten zijn soms al verder dan wij denken. Ik hoop dan ook andere retailers met deze stap te inspireren.

Floris Italianer van de Alliantie Nederland Rookvrij: “We zijn blij dat Kruidvat en Trekpleister vandaag, de dag dat Stoptober start, zich aansluiten bij de Rookvrije Generatie en zijn gestopt met de verkoop van tabak. Andere retailers en supermarkten roepen wij op dit voorbeeld te volgen. Driekwart van de Nederlanders zijn voorstander van een Rookvrije Generatie. Wij willen dat de jeugd beschermd wordt tegen de schadelijke gevolgen van tabak en de verleiding om te gaan roken. Stoppen met de verkoop van tabak is uiterst belangrijk om dit doel te realiseren.”

Rookvrije Generatie
De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Met een groeiend aantal partijen en personen werkt de alliantie toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Dat lukt als iedereen samen het goede voorbeeld geeft en de omgevingen waar kinderen komen rookvrij maken. Iedereen kan iets doen. Zo gaan we samen op weg naar een Rookvrije Generatie.

*onderzoek klantenpanel Kruidvat, 633 respondenten, uitgevoerd september 2018
Voor meer informatie