De Stoppen Met Roken campagnes van Stivoro

STIVORO heeft van 1983 tot en met 2011 in opdracht van het Astma Fonds (tegenwoordig Longfonds), KWF Kankerbestrijding, de Nederlandse Hartstichting en VWS 17 massamediale campagnes gevoerd rond stoppen met roken. De invalshoek van de campagnes varieerde van het overbrengen van de risico’s van roken aan risicogroepen (‘Goed – Fout – Goedfout’) tot het informeren over de invoering van de vergoeding van stopondersteuning (‘Echt stoppen met roken kan met de juiste hulp’). De campagnes waren veelal gericht op het vergroten van het succes van spontane stoppogingen, het vergroten van het aantal stoppers en het vergroten van de intentie om te stoppen met roken. In deze periode zijn vier keer omvangrijke campagnes uitgevoerd. De laatste vond plaats in 2008 met ‘In iedere roker zit een stopper’ rond de invoering van de rookvrije horeca. Het resultaat van deze campagne was dat 1,1 tot 1,4 miljoen rokers stopten en naar schatting 25% van hen waren na een jaar nog steeds gestopt.

Over 5 jaar stop ik met roken. Echt waar… Kom op. Stop. (1995)

Campagnejaar: 1995
Onderwerp: Stoppen met roken
Doel: Aanmoediging om te stoppen door confrontatie met smoesjes om zo schijnargumenten te relativeren en de geloofwaardigheid ervan te ondermijnen

Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Tv-commercial, radiocommercial, brochure, stoppen-met-rokencursus, begeleiderstraining, redactionele pagina, poster, mediatraining, studiedag

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: –
Budget: 750.217 gulden
Bron: Jaarverslag 1995

* Opmerkelijk
I.s.m. stichting Loesje

Roken? Nee … dank u! (1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001)

Campagnejaar: 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: In eigen taal voorlichten over de schadelijkheid van roken en hulp bieden bij stoppen met roken
Doelgroep: Oudere rokende mannen  van Turkse en Marokkaanse en Surinaams-Hindoestaanse afkomst Middelen: Poster, brochure, advertentie, videoband, muurkrant, printmateriaal, implementatieadviezen

Reclamebureau: BVHEffectonderzoek: –
Budget: ? gulden
Bron: Jaarverslag 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001

* Opmerkelijk
Pilot met onderzoek ging vooraf aan deze campagne in 1992

Neem jezelf niet bij de neus. Kom op. Stop. (1994)

Campagnejaar: 1994
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Aanmoediging om te stoppen
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Tv-commercial, radiocommercial, brochure, stoppen-met-rokencursus, begeleiderstraining, redactionele pagina, poster, tv-programma voor lokale televisiezenders, mediatraining, studiedag

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: –
Budget: 1.190.389 gulden
Bron: Jaarverslag 1994

Je laat je toch niet kisten door een sigaret? Kom op. Stop. (1993)

Campagnejaar: 1993
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Uitdaging strijd aangaan met de sigaret
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Radiocommercial, tv-programma voor lokale televisiezenders, redactionele pagina, posters, brochures, logo, factsheet, printmateriaal , stoppen-met-rokencursus, begeleiderstraining rookontwenning, mediatraining, studiedag

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: –
Budget: 427.691 gulden
Bron: Jaarverslag 1993

Elk moment is een goed moment om te stoppen (1992)

Campagnejaar: 1992
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Aanmoediging om te stoppen
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: Poster, brochure, sticker, stoppen-met-rokencursus (incl. handboek en draaiboek), begeleiderstraining rookontwenning, modelartikel, voorbeeldpersbericht, poster, brochure, factsheet, advertentieprint, printjes beeldmerk gekruiste sigaret, radiocommercial, studiedag, herhaling stoppen-met-rokencursus i.s.m. TELEAC, onderdeel in tv-programma Je zult het zien van de KRO.

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: –
Budget: 379.000 gulden
Bron: Jaarverslag 1992

Samen stoppen met roken (1990/1991)

Campagnejaar: 1990/1991
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Aanmoediging om te stoppen
Doelgroep: Ontevreden rokers
Middelen: TV-programma ‘Hou nou toch op’ gepresenteerd door Han van der Meer i.s.m. de KRO, advertentie, poster, publieksbrochure, huisartsbrochure, stoppen-met-rokencursus i.s.m. TELEAC, radiocommercial, groepscursus stoppen met roken, stoppen-met-rokeninformatielijn (06-8339 via de Ombudsman)

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: Baan B, Breteler MHM, van der Rijt GAJ. Evaluatie van de actie ‘Samen stoppen met roken’. Den Haag: STIVORO, 1994.
Budget: 550.000, 1.200.000 gulden
Bron: Jaarverslag 1990, 1991

* Opmerkelijk
I.v.m. invoering rookverbod openbare gebouwen  per 01/01/1990. Tussen de 1.120.000-1.360.000 stoppogingen en 12-15% gestopt na een jaar. Pilot met onderzoek ging vooraf aan deze campagne.

Lichte sigaretten vallen zwaar tegen (1986)

Campagnejaar: 1986
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Kennis omtrent de schade van de zg. gezonde lichte sigaretten verhogen
Doelgroep: Dissonante rokers
Middelen: Advertentie, brochure

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek:  –
Budget: 384.621 gulden
Bron: Jaarverslag 1986

*Opmerkelijk:
Bij aanbieding van de advertenties aan de uitgevers weigerden aanvankelijk alle uitgevers deze te plaatsen. De reden was de angst van de uitgever de belangen van de tabaksindustrie als grote adverteerder te schaden. Tegelijkertijd was er een lobby gaande van de overkoepelende organisatie van uitgevers (NOTU) bij de Tweede Kamerleden om geen beperkende maatregelen voor de reclame van de tabaksindustrie op te nemen in de Tabakswet. Na een lobby van STIVORO bij de NOTU hebben uiteindelijk alle uitgevers de advertenties wel geplaatst. Het argument van STIVORO was dat hun actie niet strookte met hun vrijheid van meningsuiting.

Goed – Fout – Goedfout (1983/1984)

Campagnejaar: 1983/1984
Onderwerp: Stoppen met roken

Doel: Overbrengen van kennis omtrent de extra risico’s die ontstaan als men rookt en/of blijft roken. Extra risico’s voor het ongeboren kind of het verergeren van de caraklachten (bv bronchitis, overgaand in longemfyseem).
Doelgroep: Jonge en aanstaande moeders en carapatiënten
Middelen: Poster, brochure, advertentie

Reclamebureau: BVH
Effectonderzoek: Baan B. Onderzoeksverslag van de campagne Goed – Fout- Goedfout. Den Haag: STIVORO, 1984
Budget: 491.000, 30.000
Bron: Jaarverslag 1983, 1984

Navigatie